press

Foam Talent Call 2023

Persbericht | Amsterdam, mei 2022

16e editie van de Foam Talent Call geopend

Vandaag gaat de 16e editie van de tweejaarlijkse Foam Talent Call van start. Inzendingen zijn welkom tot 18 juni 2023.

Met trots kondigt Foam de 16e editie van de Talent Call aan: een zoektocht naar buitengewoon internationaal fotografietalent tussen de 18 en 40 jaar. Kunstenaars kunnen tussen 9 mei en 18 juni 2023 hun werk insturen voor deze open Talent Call. Geselecteerde kunstenaars krijgen de kans zich te presenteren aan de internationale fotografiewereld. Het programma biedt diverse carrièrekansen, waaronder publicatie in het tweejaarlijkse Talent Issue van Foam Magazine, deelname aan programma's en evenementen, een presentatie op het digitale platform van Foam, een reizende tentoonstelling die in Foam in première gaat en de mogelijkheid om te worden toegevoegd aan de prestigieuze Art Collection Deutsche Börse.

Installation shot of Good Hope by Carla Liesching in Foam Talent 2022 © Foam. Photo: Christian van der Kooy

Foam Talent, 2022

© Foam. Photo Christian van der Kooy.

lina diego valeria marvel in foam cafe

Foam Talent Network Brunch

© Foam. Photo Josef Degrabiele.

Meet the Foam Talents, 2022

© Foam. Photo Josef Degrabiele.

Vernieuwd Foam Talent programma

Sinds 2007 vormt de jaarlijkse Talent Call de kern van Foams voortdurende inzet om nieuwe generaties getalenteerde beeldmakers wereldwijd te scouten, presenteren en ondersteunen. De Talent Call en het Talent Issue van Foam Magazine zijn Foams eigen kijk op de steeds groter wordende fotografische gemeenschap.

In 2021 is Foam gestart met een tweejarig talentenprogramma om de kwaliteit van het programma te verbeteren door meer tijd en energie te steken in het aanbod en de begeleiding van de talenten. In een mentorschapsprogramma richt Foam zich uitgebreid op de ontwikkeling van de artistieke praktijk van de kunstenaars. Ze leren elkaar in de eerste fase kennen en leren van elkaars praktijk, ze werken toe naar de tentoonstelling en ze worden gekoppeld aan internationale fotografie professionals waar ze anders niet makkelijk mee in aanraking zouden komen. Met dit online mentorschapsprogramma wil Foam alle kunstenaars een gelijke kans en behandeling geven, ongeacht waar ze vandaan komen.

Vliegende start carrière

Foam Talent wil de crème de la crème van de hedendaagse fotografie laten zien, en de carrières van opkomende kunstenaars wereldwijd een impuls geven. De Foam jury is zeer nieuwsgierig naar nieuw werk uit de gehele wereld. Foam is op zoek naar beeldmakers die aan het begin van hun carrière staan en nog geen gevestigde reputatie hebben, maar werk ontwikkelen met een uitgesproken aanpak of stijl. Het Talent Programma van Foam is bedoeld als een startpunt in de carrière van een kunstenaar. Het Talent ‘stempel’ heeft een groeiende reputatie en is inmiddels een keurmerk en een enorme stimulans voor de carrières van de voormalige talenten gebleken. Eerdere talenten zijn Philip Montgomery, Sofia Borges, Olgaç Bozalp, Yushi Li, Marvel Harris, Kata Geibl en vele anderen. De volgende Talent editie van Foam Magazine verschijnt begin 2024.

De Foam Talent Call vindt plaats van 9 mei - 18 juni 2023. De winnaars worden in september 2023 bekendgemaakt.

Meer informatie en inzendingen: foamtalentcall.com

Foam

Keizersgracht 609
1017 DS Amsterdam
The Netherlands
+ 31 (0)20 5516500
www.foam.org

Note to editors

For information and visual material please check www.foam.org/press or contact the Press Office of Foam at +31 (0)20 5516500 / pressoffice@foam.org.

 Het Foam Talent programma en het Talent Issue van Foam Magazine worden ondersteund door de Deutsche Börse Photography Foundation en de VandenEnde Foundation.

Foam Magazine wordt gesponsord door Igepa Netherlands BV, leverancier van uitmuntend papier.

Foam wordt ondersteund door de VriendenLoterij, Foam Members, De Brauw Blackstone Westbroek, de VandenEnde Foundation en de Gemeente Amsterdam.

see more