Jaaroverzicht 2008
In 2008 trekken de tentoonstellingen Weegee - uit de collectie Berinson, Kors&rsquo; Keuze van Kors van Bennekom, en The Hyena &amp; Other Men van de Zuid-Afrikaanse Pieter Hugo veel aandacht. Het fotografiefestival Foam_fusion wordt voor de tweede maal georganiseerd, en is zeer goed bezocht door een gevarieerd publiek. Ook is er in 2008 veel herhaalbezoek vanwege de diverse en regelmatig wisselende tentoonstellingen.<br />

WEEGEE
14 december 2007 – 5 maart 2008

De legendarische fotojournalist Weegee (geb. Usher Fellig, 1899) is de ultieme chroniqueur van de schaduwzijde van New York gedurende de jaren dertig en veertig. Hij toont een stad getroffen door economische malaise en in de ban van werkeloosheid, armoede, misdaad, geweld en corruptie. Het merendeel van Weegee’s foto’s is genomen gedurende de nacht en wordt gekenmerkt door genadeloos flitslicht, harde contrasten en subtiele kadrering. Foam toont 231 vintage prints, waaronder vele unieke afdrukken, uit de collectie van Hendrik A. Berinson.

DANIEL & GEO FUCHS – STASI - SECRET ROOMS
14 maart - 4 juni 2008

Sonderhaftanstalt Bautzen II, Besucherzimmer, 2004 © Daniel & Geo Fuchs

In een groot aantal monumentale fotowerken toont het Duitse kunstenaarsduo Daniel & Geo Fuchs geheime ruimtes die voorheen gebruikt werden door de STASI, de beruchte geheime dienst van de voormalige DDR. Waar een groot aantal DDR-faciliteiten ondertussen is gesloopt of een geheel andere functie heeft gekregen, zijn de geheime kamers die Daniel & Geo Fuchs hebben vastgelegd nog volledig in originele staat. Kantoren, cellencomplexen, bunkers, woon- en verhoorruimtes, alles ziet er nog exact zo uit als voor Die Wende. De typische Ost-interieurs doen in retrospectief opvallend gestileerd aan. Maar dit omvangrijke en intrigerende project toont vooral de symbiose van architectuur, macht en machteloosheid.

Mede mogelijk gemaakt door de Allianz Kulturstiftung, de Stiftung Aufarbeitung, Het Goethe Institut en het Duitsland Instituut.

FOAM_FUSION
24 – 25 mei 2008

Foam_fusion, 2008 © Woes van Haaften

Foam_fusion is een dynamisch fotoweekend voor een breed publiek van fotografieliefhebbers. Het programma bestaat uit diverse activiteiten; films en documentaires, presentaties en projecties, discussies en debatten, tweegesprekken, workshops, portfoliobesprekingen, een fotoboekenmarkt en nog veel meer.

MALICK SIDIBÉ – CHEMISES
13 June – 15 October 2008
Bal Elèves sages-femmes, Grand Hotel, 1963 © Malick Sidibé / association GwinZegal

Malick Sidibé (1935) is de éminence grise van de Afrikaanse fotografie. Centraal in de tentoonstelling Chemises staan enkele tientallen originele ‘chemises’ uit de periode 1962 - 1973: gekleurde vellen karton waarop Sidibé vele kleine foto’s plakte die hij maakte tijdens feesten en partijen in Bamako, de hoofdstad van Mali. Daarnaast worden portretten getoond die Sidibé in de jaren zeventig maakte in zijn studio in Bagadadji, de volkswijk van Bamako. Samen geven ze een opmerkelijk beeld van de Malinese samenleving in de eerste jaren na de onafhankelijkheid.

De tentoonstelling is tot stand gekomen i.s.m. Gwinzegal. Mede mogelijk gemaakt door de NCDO. In samenwerking met het Prins Claus Fonds.

KORS VAN BENNEKOM – KORS’ KEUZE
11 juli – 14 september 2008

Ine, Josephine en Janine, Texel, 1962 © Kors van Bennekom

In 1956, op het hoogtepunt van de Koude Oorlog, begon Kors van Bennekom als fotograaf bij de communistische krant De Waarheid, waar hij tot 1965 werkte. Zijn foto’s vormen een prachtig document van gewone, hardwerkende mensen in een stad van armoede, wederopbouw en opstand. Van Bennekom nam de straatfotografie mee naar het theater en portretteerde levendig en brutaal tal van nationale en internationale theatermensen. Daarnaast heeft Van Bennekom consequent zijn privé-leven gefotografeerd. De straatfotograaf, de theaterfotograaf en de huisfotograaf komen samen in de fotograaf Kors van Bennekom, wiens oeuvre op bijzondere wijze de ontwikkeling van Nederland toont gedurende de tweede helft van de twintigste eeuw. De tentoonstelling, waarin veel uniek materiaal is opgenomen, wordt geopend door Job Cohen, burgemeester van Amsterdam.

MIYAKO ISHIUCHI - PHOTOGRAPHS 1976 - 2005
19 september - 16 november 2008

No. 35, from the Mother's series, 2002 © Miyako Ishiuchi

Foam toont het eerste Europese overzicht van de Japanse fotograaf Miyako Ishiuchi (1947). Een centraal thema in Miyako Ishiuchi’s werk is de wijze waarop de tijd sporen achterlaat op de huid van zowel objecten als van het menselijk lichaam. Met de presentatie van haar serie Mother’s tijdens de Biënnale van Venetië in 2005 kwam zij voor de eerste keer in beeld bij het westerse publiek, maar het merendeel van haar werk bleef onbekend. Foam brengt hierin verandering met een tentoonstelling van ruim negentig werken.

Mede georganiseerd en geproduceerd door Langhans Galerie Praha, een non-profit organisatie voor de promotie van fotografie.

HELEN LEVITT – IN THE STREET
24 oktober 2008 – 18 januari 2009

Children wearing masks, New York, 1939 © Helen Levitt

Helen Levitt (New York, 1913) maakte in de jaren ’40 zwart-witwerk van het leven op de straten van New York. Haar werk zette de toon voor een nieuwe documentaire stijl van Amerikaanse fotografie. De tentoonstelling In the Street bevat onder andere kleine series vintage foto’s van contactvellen waarop duidelijk zichtbaar is hoe Levitt zich bewoog op straat en daarbij de choreografie van de mensen om zich heen vastlegde. Naast haar bekende zwart-wit foto’s vormen haar baanbrekende dye-transfers (kleurenfoto’s) een belangrijk onderdeel van de tentoonstelling.

Met dank aan de Laurence Miller Gallery, New York.

FOAM PAUL HUF AWARD: PIETER HUGO
5 september – 2 november 2008

Abdullahi Mohammed with Mainasara, Ogere-Remo, Nigeria, 2007 © Pieter Hugo

In maart 2008 werd Pieter Hugo door een internationale jury aangewezen als de winnaar van de KLM Paul Huf Award 2008, en naar aanleiding hiervan is de tentoonstelling The Hyena & Other Men in Foam vertoond.  Hugo maakte twee reizen naar Nigeria (in 2005 en 2007) om een door mythen omgeven groep rondreizende straatartiesten te volgen, de zogenaamde Hyena Men. Vergezeld door hyena’s, pythons en bavianen, verdienen zij  hun geld met optredens op straat en de verkoop van traditionele medicijnen. Door middel van monumentale portretten heeft Hugo de relatie van de performers en hun beesten, die varieert van liefdevol naar wreed en agressief, nauwgezet gedocumenteerd.

FOAM TALENT CALL

Het derde jaarlijkse Talent Issue toont het werk van 12 jonge fotografen tussen de 18 en 35 die zijn geselecteerd uit 300 ingestuurde portfolio’s van over de hele wereld: van Afrika tot Azië, Europa en Zuid-Amerika.

> Bekijk het Foam Magazine Talent Issue 2008

FOAM 3H
Installation Joost Vandebrug in Foam 3h, 2008 © Foam

De volgende kunstenaars hebben in 2008 werk gepresenteerd in Foam 3h, de projectruimte voor jong talent:

Audrey Corregan
Stella Faber
Joost Vandebrug
Erik van der Weijde
Monieka Bylskiete

> Bekijk het complete overzicht van Foam 3h

EN VERDER

Foam Book Market, 2008 © Woes van Haaften

Jessica Dimmock | Foam_Lab: Estafette | FLY - My World | Domingo Milella |  Gina Kranendonk | Swapan Parekh | Viviane Sassen | Martina Sauter | Kees Scherer | Taryn Simon | YIP (Young In Prison) | Virtueel Museum Zuidas

Foam wordt ondersteund door de BankGiroLoterij, De Brauw Blackstone Westbroek, Delta Lloyd, Gemeente Amsterdam, Olympus en de VandenEnde Foundation.

explore connections

Jaaroverzicht 2008